Tuesday, November 11, 2008

Vill man ha sanning - får man aktivt söka den....


Från Stephan Ekberghs (Travelstart, Cape Town) Blog:


Den politiskt korrekta fallangen älskar en processad sanning med minsta gemensamma nämnare som grytfond samt ett långkok av filosofier och religioner från fjärran land, ju längre bort desto bättre. Ingen sätter något värde på att försöka finna sanningen. Det fungerar på precis samma sätt som den vänstervridna mediabilden i t.ex. Sverige. En form passar alla. Den som inte har samma bild anses vara extremist.


När jag kom till Sverige efter att ha varit i Sydafrika i slutet på 80 talet så skrev jag en del artiklar som jag försökte få publicerade. Jag kände mig lurad av media i Sverige som bara avfyrade dagliga nidbilder på landet. Jag hade en annan bild och trodde i min enfald att media var intresserade. Chefsredaktören på kvällsposten sa
”Vi är inte intresserade. Om vi skriver om Sydafrika skickar vi ner en journalist som skildrar det precis som vi vill ha det”. Så är det.
Inte bara Sydafrika har genomgått denna sannings redigering. Folk är berövade sanningen. Vill man ha den får man söka den.

Anders kommentar: Jag lägger upp Stephans text här därför att jag upplever exakt detsamma - nu 20 år senare....
det ska bli mycket intressant att se vad världspressen kan skriva ihop för skit om det här landet inför fotbolls VM 2010.

No comments: